De armste, maar mooiste week in Kenia (Matunda...)

29 september 2012 - Matunda, Kenia

En dan denk je dat je al wat armoede gezien hebt…

Tja, Matunda.. Waar te beginnen… Nou ja, in de bus maar! Na 3 weken verbleven te hebben in een weeshuis net buiten Nairobi, kwam ik in mijn tweede week een meisje tegen die vertelde over Matunda.. Dat leek mij wel wat: daar een steentje bij te kunnen dragen!

Goed, in de bus dus.. 9 uur normaal, met een kapotte bus (goh.. alweer!?) zo’n 12 uur, maar dan ben je wel bijna in Oeganda!

Het welkom in Matunda was, ondanks dat er geen stroom en stromend water was, erg warm en hartelijk. Mijn verblijf in Matunda was bij Francis en Pamela; dit echtpaar (met drie dochters) stelt hun huis normaal beschikbaar voor vrijwilligers die in scholen of ziekenhuizen vrijwilligerswerk doen. Zelf houden ze zich bezig met HIV-projecten, en hebben ze 3 jaar geleden met hulp van een Italiaan een soort weeshuis opgericht.

Dit is niet een weeshuis als in Kikuyu.. Het is een oud gebouw wat ze huren voor 50 euro per maand, van de kinderen van een overleden echtpaar. Er komen elke dag zo’n 150 kinderen naartoe lopen (soms zo’n 2 uur lopen!), ze krijgen hier dan les van lokale vrijwilligers, om aan het eind van de dag weer naar huis te lopen. Er is geen geld.. Dus.. Geen eten, en al helemaal geen plaats om te slapen.. Het project is 3 jaar lang door Amref gesteund, dit is enkele maanden geleden gestopt (omdat het een tijdsgebonden project was).. Hartverscheurend de eerste dag.. Geen eten?! En als ze dan s avonds weer thuis komen? Misschien wat eten? Misschien.. Kids wonen meestal bij grootouders omdat ouders al gestorven zijn, in plaggenhutten (je kent ze van groeten uit de Rimboe!), met heel veel kinderen, slapen op een koeievacht..

Na de Italiaan 3 jaar geleden, is er nog éénmaal een Mzungu- (blanke) vrijwilliger geweest, ik was de derde dus. Dit maakte mij enigszins tot een soort popidool hier, iedere ochtend als ik aan kwam lopen, kwamen er tientallen kinderen die gewoon ‘how are you’ wouden zeggen of even mijn blanken handen (tja, denk je dat je bruin geworden bent..) vast wouden houden. Erg bijzonder!!

Goed, ik heb maar een week hier, deze wil ik optimaal benutten! Dus een planning gemaakt voor de komende week! Lessen geven; gym, science, maths, English, etc. Het nivo van de kids is dramatisch slecht, maar wat wil je ook als er in het gebouw niets meer aanwezig is dan 5 schoolborden, enkele stoelen en tafels en wat schriften.. Toen ik uitlegde over de zon, de maan, de aarde etc. eerst maar uitgelegd dat de aarde rond is, en dat het aan de andere kant van de wereld donker is, als het hier licht is (zou je toch moeten weten als 12 jarige?!). Aan het eind van de les wat vragen op het bord gezet, die ze dan allemaal van elkaar overschrijven, maar niet altijd goed.. Hylarisch! When it’s day time here, it’s moon on the other side of the world.. Toen ik voor een ieder een individuele vraag in hun schrift schreef, kwam de aap uit de mouw en waren er maar enkelen die juiste antwoorden gaven!

Het geven van gymlessen was geweldig! Wat een fantastische ervaring met 150 kinderen in rij bokje springen, met 150 kinderen ‘Sibbel op ‘e Knibbel’(spulwike!!), moordenaartje, etc. te doen!! Het allermooist was het geven van aerobics lessen.. Voor de meiden echte aerobics, voor de jongens voetbal gerelateerde aerobics! Ik heb zo enorm genoten van de lachende gezichten.. En als ze dan in hun ‘pauze’ zelf menselijke piramides gaan bouwen is het gevoel euforisch!

Maar hier wou ik meer doen, ten eerste eten! Omdat ik natuurlijk zelf ook wel wat wou eten (;-), heb ik het weeshuis de week dat ik er verbleef, van voedsel kunnen voorzien!

De tweede ochtend ben ik naar een Kitale gegaan met de lokale taxi hier; motorbike (voor een paar centen heb je de hele dag een chauffeur hier!). Hier heb ik allerlei materialen voor de school gekocht! Hiervoor wil ik ook mijn werkgever Sportstad Heerenveen hartelijk danken! Op mijn dag van vertrek heb ik van hen een waarde cheque gekregen die ik mocht besteden in het weeshuis; BEDANKT! Ik heb schriften, potloden, pennen, posters met ABC, posters met de tafels, poster met menselijk lichaam, etc. kunnen kopen! Daarnaast ook nog een voetbal en drie enorme bakken met lego..

Toen ik aankwam met dozen vol spullen mochten ze allemaal een tekening maken over hun dromen voor de toekomst, ik hoop dat ze ze allemaal waar kunnen maken…

Aan het eind van de dag werd ik als een soort superheld bedankt, en met tranen in mijn ogen heb ik geprobeerd te vertellen dat educatie de sleutel naar een betere toekomst is: dat ik hoop dat ik hun een klein duwtje in de rug kan geven door het doneren van de nodige materialen hiervoor..

Woensdag avond heb ik de hele avond samen met één van de dochters van Francis en Pamela besteed aan het maken van een ‘telraam’ (die jullie vast allemaal nog wel kennen van de basisschool?): 4 takken van een meter, touw dat ik van heit meegekregen had, en wat briefjes: zie de foto’s voor het resultaat!!

Mijn laatste dag hier wouden we groots aanpakken: een muziekboks meegenomen naar de school, en stroom op een aggregaat.. Helaas werkte dit niet op mijn laptop, en moesten we het houden bij het geluid uit mijn laptop, en dus ook mijn muziek op de laptop… En dat was alleen maar Friese muziek via MP3-speler (gekregen als reiskadootje van Hendrik en Baukje.. Thanks!). Tja, hoe wild kun je gaan op Gurbe D. Nou, heel wild hahaha!

En dan was er natuurlijk nog project VOETBAL!

Vrijdag zou hoogtepunt worden van mijn week hier… Voetbal kennen ze hier wel, maar wordt noodgedwongen gespeeld met een voetbal van plastic zakken, bij elkaar gebonden door touw, en de goals zijn twee in het gras gewurmde slippers (wederom; check foto’s!). Bij de buren voor 6 euro twee bomen gekocht (!), deze met wat mannen omgehakt, en met wat spijkers erbij stonden er al snel twee goals. Daarnaast naar de plaatselijke Jan Sikkes geweest voor twee grote lappen stof, een mannetje in een naai atelier heeft hier prachtige hesjes van gemaakt!

Toen ik aankwam met de hesjes en de voetbal, waren de teams al gemaakt: Holland against Kenia, en het aanplakbiljet hiervoor hing al aan de muren! We maakten er iets officieels van, eerst werd er aan de hele school een voetbal-aerobics-warming-up gegeven en daarna de volksliederen. Eerst stond Holland klaar voor het volkslied (en omdat ik alleen het Friese op mijn laptop had staan, voldeed dit..) Wat een heerlijke serieuze koppies erbij! Kenia had ik niet op mijn laptop, dus dit werd uit volle borst gezongen! Daarna een teamfoto in de goals, en aftrappen maar!

Misschien dat ik binnenkort wat filmmateriaal kan plaatsen van PROJECT VOETBAL, het was mijn hoogtepunt in Kenia!! En niet alleen omdat ik zelf de winnende 2-1 bij de meiden voor Kenia scoorde ;-)

Ik heb een week lang geleefd zonder stroom, “gedouched” met vuurwarmgemaakt water in de toilet, hongerbuikjes in overvloed gezien, veel kinderen met Aids en vaak zonder ouders, schrijnende verhalen… Maar ik kan zeggen dat het één van de allermooiste weken in mijn leven was!!

1. Timen:
    11 oktober 2012
    Heftige verhalen zo, maar toch mooi dat je ondanks dat het als zo positief hebt ervaren! En het project voetbal klinkt toch als iets leuks :D Zelf die winnende nog even maken :P En dat je 2 goaltjes in elkaar timmert vinden ze daar denk ik ook geweldig :)
  2. Anke:
    Hey Wytske,
    Dyn ferhalen binne eltse kear wer hiel ontroerend om te lezen.
    Wat belibbest wat! Dit silst dyn libben lang meinimme. En wat moai dast sa folle goeds dwaan kinst. Enjoy!
  3. Annelies de jong:
    11 oktober 2012
    Jeetje Wietske, ik sit dit yn myn lekkere waarme huske under it genot fan in beerenburrgje te lezen. Maar...mei trienen in de eagen!! Kinst it moai fertelle!!! Wat in ferhaal!! Groet fan Annelies
  4. Beppe A.:
    13 oktober 2012
    Wytske-famke,
    Wat makkest dêr wat mei en wat bringst dêr laits en wat lok oan bern dy neat hawwe.
    Pas ek goed op dysels.
    Foar dyn jierdei krijst €.25,00 om noch ris wat mei te dwaan.
    Hoe kin ik it dy takomme litte ? Beppe Anna.
  5. Wytske:
    14 oktober 2012
    Ha beppe! Dat is leaf!! Bedankt, ik sil 't hjir goed bestede (is hjir mear as dubbel safolle waar haha!!).. Hoe ist mei beppe?! Hoe befalt Bolswert? At ik werom bin kom ik gau ris del mei al myn ferhalen ;-) Dikke tút Wyts!

En fjierder oan eltsenien: leuk dat jimme my folgje!