Een birthday op je verjaardag & de les lezen?!

12 september 2012 - Kikuyu, Kenia

Op je verjaardag een birthday cadeau krijgen & De les lezen?!

Happy birthday!

Afgelopen zaterdag was de laatste van 5 Engelsen die hier vrijwilligerswerk hebben gedaan. Als ‘afscheid’ wouden ze een verjaardagfeest organiseren voor alle kids tegelijk. Het overgrote deel heeft namelijk geen verjaardag, op 1 januari mogen ze gewoon zeggen dat ze 9 zijn ipv 8..

Als verrassing was het klaslokaal versierd met slingers en ballonnen..  Als een kind zo blij allemaal: “It’s your birthday!!”, de kadootjes en cake (waar letterlijk om gevochten werd) maakten het feest compleet. Maar het allermooiste was (vond ik met waterige oogjes..) het lootjes trekken: ieder kind mocht uit twee bekers een lot trekken; 1 lot met 1-30, en 1 met januari-december.

Zo creëerden ze hun eigen birthday, die nu op een grote kalender staat! Nu hebben ze allemaal een dag waarop ze ‘echt’ jarig zijn! … …

Ondertussen in gesprek gekomen met de Engelsen, de manier van lesgeven is hier zwáár beneden niveau! Kinderen van 12 die nog hard na moeten denken wat 3 x 4 is.. Ja, wat wil je ook: Juf deelt boekjes uit, die moeten de kinderen overschrijven:

I …  a boy

She … is a girl.

Dit moeten ze dus overschrijven, en na schooltijd invullen: dan kijkt juf het de volgende dag na. Totaal geen klassikale lessen dus. Gevraagd of wij maandag morgen een les mochten geven, prima (juf vindt alles wel prima, ligt tijdens de ‘les’ met haar I-pod op te slapen op de tafels..)!

Goed, tafels aangeleerd in spelvorm (met mint snoepjes, jaaah, dan willen ze wel), en ze moesten vertellen / schrijven wat ze later wilden worden! Top, de komende jaren geen gebrek aan piloten en doctoren in Kenia! De volgende dag hadden we weer een les voorbereid, maar tot ons verbazing stond juf zelf op het bord te schrijven.. Huh? Aan het eind van de dag langs Esther gelopen (baas van weeshuis). Zij vertelde dat de kinderen haar hadden verteld dat ze les van ons hadden gehad, en in tijden niet zoveel geleerd hadden. Eshter heeft de teachers enorm op hun kop gegeven, zelfs gedreigd met ontslag als hun lessen niet zouden verbeteren. Ai, dit was niet de bedoeling, we wilden de teachers niet de les lezen, en al helemaal niet in problemen brengen.. Alleen maar de kinderen helpen, educatie is naar mijn idee noodzakelijk om een ‘toekomst’ op te kunnen bouwen. Maar goed, die boze blikken van de juf naar ons zijn het mij wel waard, als de kinderen hierdoor betere lessen krijgen (voor zolang het duurt..)

Dus, al weer enorm veel gedaan en beleefd: elke dag loopt weer anders als van te voren gedacht: Prachtig! Vandaag als fysio aan het werk geweest, gevraagd of ik mee kon lopen. Dat was prima, maar weet niet of ze mij nou verkeerd begrepen hadden of gewoon van mij profiteerden: kreeg een lijstje met patiënten die ik zou moeten zien, gezegd dat ik het wel op míjn manier doe (werken met Tens en een massage apparaat is zooo 1900..). Gelukkig was hoofdfysio het met mij ééns dat excercises erg belangrijk zijn in revalidatie! Heb mij even heerlijk uitgeleefd… Tot zover van uit Kikuyu, over en sluiten!

1. Anneke:
    12 september 2012
    He "juf Wyts", in prachtig ferhaal, mar wol tryst siz...! Wat makkest wat mei!
  2. Wilma:
    12 september 2012
    Oh lieverd.. je raakt mijn hart.... kunnen wij niet een mobiel fysio/massage bedrijfje opzetten en als Flying Hands aan de gang???? Dankjewel voor je verslag weer, fijn om je te volgen... Het kaatsen is bijna op zijn end... zondag Oldehove (weet je nog waar dat is ;-) ) endan is het gedaan. Waar jij ook geweldig tussen had gepast en plezier had gehad was op het WK kaatsen! Wat een power en energie!!! Die zuid-amerikaanse landen met hun temperament, net als spanje en italie.... comoties !!!! En zoveel dankbare mensen uiteindelijk. Zat bij de wedstrijdleiding en was er als tolk voor frans en italiaans.... en dan tolken tussen Argentijnen en Ieren! Echt te leuk als het dan toch lukt om teweeg te brengen wat ze willen!!!! We keep in touch!!! Veel succes met je werk daar, xxx
  3. Tineke:
    Topper!!!
  4. Lena ketellapper:
    12 september 2012
    hey wytske, wat een ervaringen.echt gaaf man om dat allemaal mee te mogen maken.
    Wat zul je genieten.
    groetjes lena
  5. Anke Hoekstra:
    14 september 2012
    Hey Juf Wyts, Wat leuk!!!!!!
    Ik wur der happy fan!!!

In dikke tút Anke
  6. Ivonne-Godfried:
    16 september 2012
    Hoi Wytske,
    Wat leuk zoals jij het verhaal vertelt, wat maak je veel mee in zo'n korte tijd, heel bijzonder.
    Je ziet er ook heel goed uit op de leuke foto's die je ziet en wat zijn de kinderen blij met niets eigenlijk.
    Heel leuk om dat te kunnen volgen, we kijken al uit naar je volgende verhaal, veel succes en sterkte met alles.
    Liefs van ons
  7. Alyanne:
    17 september 2012
    Leave Wyts!
    Wauw wat in ferhalen al... Wat in indrukken en belevenissen.
    Sa gek hi, dat alles sa oars is der oan de oare kant fan de wrald..
    Mei in brok yn myn keel ha ik dyn ferhalen oan't no ta lezen.
    Goed bezig frou!!!! Super dast dit dwan kinst en meist.
    It begjint by my ek gelyk wer te kriebeljen.. Ik wol ek wer fuort!

Hast al safolle mei makke en der komt allinnich noch mar mear by! Genietsje fan elke dei mar tink wol om dyself!! Bist in Topper!

Dikke tút
  8. Roy:
    Hoi Wytske,
    Goed om te horen dat er nederlanders(friezen) zijn die vrijwilligerswerk in landen doen waar ze het vele malen minder hebben. Zet hem op en alvast een fijne verjaardag morgen.
    Groetjes,
    Roy
  9. Janke de Rijke en martinus:
    18 september 2012
    Hoi Wytske, we denken aan je en goeie reis verder! groeten uit wommels van Martinus en Janke de Rijke!!!!
  10. Janneke&harry:
    18 september 2012
    Ha Wyts, je gaf in je verhaal over de kinderen al aan dat het belangrijk is om stil te staan bij je eigen verjaardag! Ook voor jou geldt:
    "This day
    is the first day
    of the rest
    of your life!"
    Veel liefs van ons, we wensen je alle goeds! H&J
  11. Harrie Vermeulen:
    19 september 2012
    Nou Wyts, dat was een leuke verjaardag, die hoed staat je prima!
    De Heerenveen-sokken kunnen zo te zien ook maar beter in Nederland blijven, anders worden het net een stelletje Friesen op sokken, want veel schoenen -naast sandalen en slippers zijn er niet te zien (Is er misschien een ander elftal waar ze tegen kunnen voetballen ?).
    Werk ze met veel plezier. Gr van An en Jelmer. Harrie
  12. Anna:
    22 september 2012
    Lieve Wyts!!
    Wat stom, ik heb geen facebook meer en dus is mijn geheugen voor verjaardagen een zeefje geworden, maar better let as net, gefeliciteerd! Ik moest aan je denken want over paar dagen ga je al naar Braziiiiiiil (lalalalalalalalalaaaaaaa) toch? Maak er mooie laatste dagen van en goeie reis alvast! Smok uut grun