Paradijsjes, en thuis bij echte Thiasen!

21 januari 2013 - Leeuwarden, Nederland

Na het olifanten avontuur in het noorden van Thailand, kwam dan nu echt het einde van mijn trip in zicht...

In Brazilië had ik een Fries meisje leren kennen, zij had eerder in haar trip weer een Thais meisje leren kennen. Dat Thaise meisje (Rissy) woont in Bangkok, en via wat contact via facebook, nodigde ze me uit bij haar en haar ouders te komen logeren! Na een lange reis vanuit Chiang Mai, haalden haar vader en moeder mij van het busstation in Bangkok, zij spraken amper Engels, maar hadden gelukkig een vriend meegenomen die wel Engels sprak!

Aangekomen in hun huis, werd er direct een heerlijke warme maaltijd op tafel gezet, en na wat 'bijgekletst' te hebben met mensen die ik helemaal niet kende, wachte er een heerlijk bedje (samen met Rissy in 1 bed ;-). Ze vertelde me wat over Bangkok; the must sees, en zo belandde ik de volgende dag bij de tempel Wat Pho (eigenlijk dé toeristische attractie van Bangkok, en was hier nog niet geweest..). Een tour langs de prachtige gebouwen van de tempel gedaan, toch bijzonder zo'n andere cultuur met monnikken e.d. Daarna naar het hotel waar ik eerder verbleven was op Ko San Road om mijn trekkingschoenen om te ruilen voor een bikini (had daar wat baggage achter gelaten, zodat ik niet continue alles mee hoef te sjouwen), en een duikcursus te boeken op Koh Tao.

Nog een nachtje bij Rissy en haar ouders gebleven, ze willen me van alles laten zien, maar even lekker 'thuis' zitten had na al mijn avonturen wel even de voorkeur! Rissy's moeder is ontwerpster en heeft al mijn maten opgenomen; na mijn avonturen zal ik nog enkele nachtjes bij hen verblijven, en ze wil een jurkk voor me maken!

Donderdag avond laat vertrokken met de bus naar Ko Tao (eiland), er was beloofd een goede verbinding te zijn tussen bus en boot.. Opzich was die er wel, het zij dat we van 4.00 s nachts tot 6.30 op de kade moesten wachten op de boot. Dit werd dus wederom knuffelend met mijn tas op een bankje proberen wat slaap te pakken, laat ik zeggen dat ik er steeds beter in word!

Aangekomen op het eiland, direct prima opgevangen door de duikschool, direct de boeken meegekregen; voor vanmiddag 13.30 hoofdstuk 1 en 2 hebben geleerd.. Pff, bijkomen zat er dus vrijwel niet in! De duikcursus was inclusief verblijf, en dat was perfect; een iniminihuisje voor mezelf, heerlijk bedje en fijne douche! Het eiland was verder ook prachtig, witte stranden, veel groen, en heerlijk helder... water!

Ik ben goed door de duikcursus heen gekomen; onder water is het werkelijk prachtig, en samen met mijn medecursist Wanje uit Canada en de duikinstructeurs hebben we geweldige tijden onder en boven water gehad! Na onze eerste dag duiken, werd er na afloop verteld dat er een walvishaai gesignaleerd was in het gebied! En MY GOD, de volgende dag toen we nog maar net in het water gesprongen waren, en ons materiaal klaar maakten om naar beneden te gaan, zagen we hem onder ons zwemmen!!!

Met pijn in mijn oren, omdat ik het 'klaren' even helemaal vergeten was, kwamen we aan bij de walvishaai (tijd om te vragen of deze ook gevaarlijk was, had ik niet, maar omdat er nog 2 anderen meezwommen, ging ik er maar vanuit van niet!). 4,5 meter lang, 't was nog maar een jonkie, maar wat enorm indrukwekkend om met zo'n beest mee te zwemmen!!

Na het cum-laude behalen van mijn duikbrevet, had ik nog een dagje om lekker te relaxen, en daarna op naar Ko PhiPhi (hét party eiland!).. Via een nachtboot naar het vaste land, en door naar PhiPhi. Die nachtboot, dat was me nog wat; 50 matrasjes op rij van zo'n 50 cm breed; erg gezellig dus met allemaal backpackers om je heen! Maar met een slaappilletje en oordopjes toch wat slaapuurtjes kunnen pakken!

Aangekomen op PhiPhi, werd ik gelijk enorm geconfronteerd met de 'westerse' wereld, overal bars, pubs, kroegen, cafés en souveniersshops, duikscholen, vuurshows, boottochten, etc. Even de knop omzetten dus! Ko PhiPhi is enorm touristisch, en daarom ook wat duurder.. Via Karin (waar ik in het noorden samen mee gereisd had) wist ik een hostel te vinden, dat vol zat met jongeren die alleen voor sex, drugs en rock en roll kwamen zeg maar. Niet echt waar ik naar op zoek ben tijdens mijn reis, het bester er maar van maken ;-)

Gelukkig dat ik een jongen en meisje uit Amsterdam tegen kwam, die enigszins met de zelfde intentie van mij op reis waren, en we hebben na een paar Heineken de andere backpackers van het hostel opgezocht in een soort boks-ring-kroeg. Er waren enkele backpackers uit ons hostel die het durfden om in de ring het op te nemen tegen andere 'dronken gasten'.. En voor ik het wist stond ik ook langs de touwen van de ring aan te moedigen, wat een wereld!!

Na wat overwinningen en knock outs op naar het strand: en dit was toch wel de mooiste beachparty die ik ooit gezien heb!! Overal feestende mensen, dansen, zingen, trucs, vuurshows, en buckets.. Ja, cocktails worden hier niet in glazen geschonken, maar in emmertjes.. Dit had zijn uitwerking op het feestgedrang! Een party eiland als uit de boekjes: wandelend over het strand van de ene naar de andere club zag je stelletjes samen de zee in gaan, en ook weer terug komen. En ja, als je dan zonder kleren de zee in gaat en terug op het strand komt, is de kans vrij groot dat je vrienden (!?) je kleding lekker meegenomen hebben. Blote billen parade dus van mensen die op zoek waren naar hun kleding, we konden er om lachen..

De volgende dag een boottrip geboekt: snorkelen in de zee, en naar Maya Beach (het strand waar de film 'The Beach' opgenomen is), prachtig allemaal, snorkelen bij zonsondergang, en rondlopen op de 'filmset'. Grappig detail was dat we op Maya Beach waren, op de dag dat de Maya's voorspelden dat de wereld zou vergaan: nou, als het hier zou gebeuren, zou het niet eens zo erg zijn!

Die avond was ik in slaap gevallen, s avonds: in de dorm... Ook dat werkt hier niet haha, werd wakker 'gemaakt' door een stelletjes dat het 'erg gezellig had'.. Dus de party kleren maar weer aan en alleen op stap, omdat de rest allemaal al op pad was. In mijn eentje op naar het strand, op de blokken staan dansen; NET NORMAAL JU.. En al snel allemaal 'nieuwe' vrienden gemaakt, zo gaat dat dus;-)De volgende dag de Tsunami-Route nog even bewandeld (ko PhiPhi is zwaargetroffen destijds) naar het hoogste punt op het eiland, super uitzicht! Daarna stond de volgende busreis alweer op het programma: terug naar Rissy in Bangkok!

Na een hele nacht reizen, even een onder de douche bij Rissy en haar ouders en het volgende tripje stond alweer op het programma! Het houdt niet op, mijn hoofd zit vol van alle avonturen man! Met Rissy en haar ouders zouden we naar familie van het gaan, waar een jongen tot monnik zal worden beëdigd. Maar eerst hadden ze nog van alles anders op het programma, omrijden om naar een heel groot zonnebloem veld te gaan, daarna nog naar monkeytown gereden: een stand waar allemaal apen in het centrum wonen. Prachtig dat ze dit allemaal willen laten zien, maar ben toch ook wel erg kapot na enkele dagen party eiland en een hele nacht in de bus! Aangekomen bij Rissy haar tante hebben ze eten voor me gemaakt: speciaal niet al te scherp, toch lopen de tranen bijna langs mijn wangen zo pittig vind ik het, maar ik probeer het niet te laten merken! Tante was supertrots dat ze eten voor me had gemaakt. En tante was nog trotser dat ze zonder een woord Engels te spreken mij uit kon leggen waar de 'douche' (bak met water onder een afdakje) was, toen ik s ochtends 5 u opstond, omdat ik toch niet meer kon slapen (sliepen met z'n allen in de woonkamer op een matje, maar ach, dat was ik ondertussen ook wel gewend!).

Rissy's neef werd vandaag monnik. Alle mannen die boedist zijn, worden geacht ooit in hun leven monnik te zijn / worden. Dit kunnen ze zijn voor enkele weken, enkele jaren, of voor altijd. Wij stonden klaar bij de tempel, en onder luid gezang en gedans kwam de monnik aanrijden! De tantes zagen mij staan (had de vorige avond al met de hele familie kennis gemaakt), en natuurlijk werd ik als enige blonde / blanke uit het 'publiek' gepikt om mee te dansen op Thaise wijze, en NEE.. Hier zijn geen filmpjes van haha! Ik kreeg ook giften in handen, die aan de monnik aangeboden moesten worden, maar die heb ik aan een klein meisje afgegeven. Voelde me niet helemaal op mijn gemak, had het idee dat er veel aandacht naar mij als buitenlander werd gericht, terwijl het hier toch om de monnik ging! Later nog zo'n momentje: de monnik gooit allemaal centen het publiek in, onder het motto delen. Iedereen kwam op mij af om hun centen af te geven, vrij ongemakkelijk.. Na de ceremonie was er nog een dienst, prachtig om even helemaal op te gaan in deze Thaise cultuur!
Na afloop was ik kapot, en blij dat we naar huis gingen! Maar wederom was er van alles wat de familie mij nog wou laten zien: naar een tempel met een reusachtig boedabeeld, waar we ook nog een voorspelling hebben laten doen. Een koker met allemaal genummerde stokjes schudden, je vergelijkt het nummer van het eerste stokje wat eruit valt met een geschreven tekst: deze voorspeld je nabije toekomst, en het ziet er rooskleurig voor me uit!

Daarna nog bij een olifantenshow geweest: verschrikkelijk vond ik dat om naar te kijken: allemaal olifanten die kunstjes doen, wiebelen met hun kont op de maat van de muziek, op de voorpoten een handstand doen.. Heel knap allemaal, maar absoluut niet natuurlijk (al helemaal niet na mijn olifanten avontuur eerder in Chiang Mai).. Na een lange autorit weer aangekomen in Bangkok: nog even snel de allller laatste souveniers kopen met Rissy, en toen op naar het vliegveld..

Het is voorbij, mijn reis is ten einde besef ik als ik het vliegtuig in stap.. Wat ben ik enorm dankbaar, gelukkig en blij dat ik zoveel mee heb mogen maken! Een lang gekoesterde droom is uitgekomen.. Als ik van te voren had geweten dat het zo zou zijn, had ik er direct voor getekend! Het zal zeker zijn tijd wel nemen om het allemaal te laten bezinken, TOP!!!

De aankomst op Brussel Airport was fantastisch, met de friese vlag, mijn ouders en Anke, en bij thuiskomst nog meer vrienden en beide broers!! De kerstdagen stonden direct voor de deur, back in normal life.. Maar met mijn gedachten nog even lekker in Kenia, Brazilië en Thailand..

Bedankt voor het volgen, de lieve reacties en jullie medeleven.. Het was een steun voor me, omdat je alles toch 'alleen' meemaakt.. Binnenkort nog even een update van het vervolg van mijn reis... ;-)