En dan komt er na een week de toerist uithangen, een einde aan Kenia

6 oktober 2012 - Diani Beach, Kenia

Na terugkomst uit Matunda was er weinig tijd om te acclimatiseren! Na een nachtje bij hostmom Mercy van het eerdere weeshuis, ging de wekker wederom om 6.00 voor een safari trip naar Masai Mara..

Eind van de middag kwamen we hier aan, met een prima reisgezelschap van alleen maar mannen, vanuit de hele wereld!! Direct de eerste gamesafari waar de antilopes, olifanten en giraffes, etc. gelijk al gespot werden.. Wat een prachtige wereld!

De volgende dag geheel besteed aan gamedriving in dit prachtige gebied, tevens naar de rivier geweest waar krokodillen en nijlpaarden leven! Wat een bijzondere wereld wederom, heel anders dan de weeshuizen haha..

De tweede dag twee leeuwen zien jagen op een zebra.. Wauw! Verder is een safari niet goed in woorden uit te leggen, heb een mooi (al zeg ik het zelf.. ;-) filmpje gemaakt die ook op reislogger te zien is!

Na terugkomst uit Matunda was het wel even wennen om in de “Westerse” wereld te komen, geen kinderen die mieren eten omdat ze honger hadden, gewoon water uit de kraan ipv uit een waterput en een heerlijke douche!! Tja, het klinkt misschien afgezaagd, maar je leert waarderen in een weekje Matunda! Ik had er moeite mee om voor honderden Euro’s op safari te gaan, terwijl er kinderen verderop sterven van de honger, die gedachten spookten af en toe wel door mij heen op safari.. Maar goed, zoals eerder vermeld; ik wist dit van te voren, en de knop móet om, anders heb je geen leven meer.. Waar ik ook ben, op safari in Masai Mara, in Friesland of straks in Brasil of Thailand: Het blijft een feit dat er veel armoede in de wereld en ik voel me vereerd dat ik een heel klein beetje bij heb kunnen dragen.

Meer moeite had ik de dag na de safari, ik was uitgenodigd om naar een voetbalwedstrijd van Gor Mahia (één van de grootste clubs in Kenia) te gaan: dit op zich was een fantastische ervaring (verderop iets meer hierover)… Op een tripje naar Lake Naivasha kwam ik in gesprek met de vice-voorzitter van de club, die mij uitnodigde na mijn verhaal over fysiotherapie in Holland.

Ik zat in de über VIP ruimte, met de Prime Minister van Kenia. Pff, wat een opkomst; meneertje met het hoedje komt binnen lopen, iedereen gaat voor hem staan en hij wordt in zijn fluwelen stoel gezet. In de rust mag ik mee in de luxe VIP ruimte en zit ik vrijwel naast de Prime Minister (iedereen wou hier naar binnen, alleen enkele hoge pieten en ik zaten hier; waarom ze mij naar binnen lieten is me nog steeds een raadsel haha!). Maar goed, meneertje flappentap liet duidelijk zien dat er wel degelijk rijkdom in Kenia is… In de armere delen van Kenia werd vaak gesproken over de corrupte regering, die uit dezelfde rijke families komen en geen weet hebben van de honger en armoe in andere delen van het land!

Ik had op dit moment de grootst mogelijke moeite om niet op hem af te stappen en hem mijn foto’s / filmpjes / verhalen van Matunda / Kikuyu te laten zien! Maar laten we fatsoenlijk blijven en alleen een paar woorden over de wedstrijd wisselen… De wedstrijd werd gewonnen door Gor met 2-0. Na de wedstrijd werd ik meegenomen naar de kleedkamer waar ik met enkele spelers (die ook nationaal voor Kenia uitkomen) in gesprek raakte! Bijzonder om dit zo mee te maken, dat wel.. Toen de spelers onder de douche stapten, nog kort met de trainer gesproken! Wat kunnen vertellen over fysiotherapie in Holland bij sportclubs etc. en wanneer ik terugkeer in Kenia kan ik hier aan de slag haha!

De hele nacht 2 nummers in mijn hoofd gehad: "Dear mister president" van Pink, en "Meneer de president, slaap zacht" van Boudewijn de Groot... "How can you sleep..."

Goed, de knop naar de Westerse Wereld met moeite dus weer omgezet.. En dat mocht ook wel met Diani Beach in het vooruitzicht! Heerlijk met het vliegtuig op en neer naar de kust, omdat mijn vlucht vanuit Kenia gewijzigd is (3 dagen eerder) en ik anders vrij weinig tijd had hier! Verder in een tuk-tuk gezeten (dacht dat ik dit tot Thailand bewaren zou! En op een veerboot met duizenden Kenianen en ikke haha)

Diani is een kustplaats net onder een grote stad (Mombassa), waar een enorm wit uitgestrekt strand om mij lag te wachten, met een fantastisch blauwe zee daaraan vast gebonden!! WAUW, wat heeft Kenia toch enorm veel te bieden!

Mijn verblijf hier was in het mooiste hostel van (ik denk) mijn hele reis over de wereld! 10 man personeel voor mij en nog een gast aan het werk, een zwembad, een privékok, een tuin met schildpadden.. Super.. En dat voor een hostel voor 10EU p.n. Ik was hier dus samen met nog iemand, die ik Vieze Japie noem.. Kerel uit Amerika die in uiterlijk en gedrag leek op Jaap uit de Villa (programma van enkele jaren geleden..). Haaha, dat was nog wel een mooi verhaal: Mijn laatste avondje Kenia kwam ik er achter dat ik nog helemaal niet op stap was geweest in Kenia… Hmm, niet des Wyts… Dus ik zou met de eigenaar van het hostel en 2 man personeel op stap, die waren plotseling verdwenen, ze hadden wel verteld naar welke bar ze gingen, maar niet hoelet, dus ik bleef alleen achter.. En Vieze Japie lag te snurken, omdat hij al vanaf 12u s middags aan het bier was!! Maar om 12u kwam hij van bed, en omdat ik niet alleen over straat wou, ging ik met hem op pad..  Achter op de (taxi) motorbike bij een Keniaan, en Japie achter mij.. brrr… Aangekomen bij de bar (prachtige open bar aan het strand, met goede muziek en heerlijke Martini’s) bleken de anderen hier niet te zijn, en zat ik dus de hele avond met die Japie!! Hij ging helemaal uit zijn dak op de dansvloer, en ik heb me uiteindelijk kostelijk vermaakt… Japie was erg handig; hij hield mijn tassie effe vast toen ik met wat anderen een frise duik in zee nam!! Bedankt lelijke viezerik!

Goed, de andere dagen heerlijk op het strand gelegen en fantastisch gesnorkeld, want ook dat kan hier in Kenia prima!! Enorm veel en mooie vissen / koraal gezien!!

Het was erg rustig op het strand: na de bomaanslagen in Mombassa enkele weken geleden, ligt het toerisme hier op zijn gat.. Tja, het is ook wel wat beangstigend hoor: toen ik vertrok uit Nairobi voor mijn safari naar Masai Mara, was er een bomaanslag met één dode en vele gewonden op de plaats waar ik een uur daarvoor nog was! Er geld dan momenteel ook een negatief reisadvies voor deze koterijen..  Dat vertel ik nu pas, omdat ik alweer lekker in België zit, om een paar dagen bij te komen, en dan vrijdag door te vliegen naar Brasil!!

KENIA BEDANKT! JE OVERTROF AL MIJN VERWACHTINGEN, EN HEBT DE LAT VOOR BRASIL EN THAILAND ERG HOOG GELEGD!!!

1. Ineke:
    12 oktober 2012
    Hey Wyts!

Wat een prachtige ferhalen! En dyn filmpkes binne ek prachtig en indrukwekkend! En no al wer op nei dyn fjolgende avontuur, GENIETSE!

Groetjes,
    Ineke
  2. Lisette:
    14 oktober 2012
    Hoi Wytske, wat heb je veel gedaan en beleefd in Afrika en wat een fantastische verhalen, foto's en video's zend je ons, fijn!!!
    En nu Brazil! Ik hoop dat het net zo indrukwekkend en goed voor je zal zijn. Hou ons vooral op de hoogte, zoen, Lisette
  3. Jitske V.:
    15 oktober 2012
    Hey Wytske,
    Jeetje wat in ferhalen sis! Ha echt genoten tiidens it lêzen en de foto's binne hiel indrukwekkend. Dy bern ha leauw ik echt de moaiste wike(n) fan hun leven han, mei dy der by, meist trots op wêze. Fierders hiel folle plezier yn Brazilië en Thailân!

Groetjes Jitske