Wereldstad Sao Paulo...

16 oktober 2012 - São Paulo, Brazilië

4 Heerlijke dagen in Sao Paulo zitten erop! Het verblijf in het pas geopende Green Grass Hostel was heerlijk, met erg vriendelijke mensen, gezellige bbq's en biertjes!

Overdag goed van Sao Paulo kunnen genieten, het is een wereldstad (3 na grootste op aarde), vooral de hoogbouw valt hier op; overal waar je kijkt torenhoge gebouwen. Het mooiste plekje om dit te bekijken was een prachtige pianobar op de 46e verdieping van het hoogste gebouw hier! Een plaatje!! (Zo lijkt het, maar 't is echt ;-) Overdag speelt hier helaas geen pianist, dus heb ik maar besloten dat ik hier voor vertrek halverwege november op een avond terug ga keren..

Er wordt veel gewaarschuwd over onveiligheid in Sao Paulo (55.000 moorden per jaar is ook niet mis!), maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld, ben dan ook heerlijk blijven plakken op de iets meer toeristische plekken. Het is enorm... Overal straatartiesten, bandjes die vrolijke muziek spelen (en waar vele mensen op mee dansen), terrasjes, etc. Maar vooral ook heel veel daklozen; de eerste dag begon ik de mensen te tellen die ik op straat zag liggen, maar na 30 binnen het uur ben ik maar opgehouden (het is weer een heel andere armoede dan Kenia, arm en rijk leven hier echt naast elkaar..).

Eenmaal voelde ik me iets minder veilig.. na een heerlijke dag in een groot park te liggen luieren en genieten van de skyline van Sao, werd het tijd om naar huis te gaan, maar (zoals menigeen hier..) hopeloos verdwaald: in de reisgids die ik bij me had stonden van dit gebied alleen de grotere wegen aangegeven: zo groot dat ze alleen voor auto's begaanbaar zijn. Geen idee meer waar ik was, en ze spreken hier vrijwel geen Engels, dat was toch wel een beetje eng haha. Dus in de eerste beste bus gesprongen, de buschauffeur kon helaas niet duidelijk maken waar hij naartoe ging, en bij eerste metro bordje weer op stop gedrukt! De metro hier is ideaal: snel en veilig.. Dus vanzelfsprekend kwam ook dit avontuur weer goed!

Wanneer je hier eten besteld, krijg je enorm veel.. En nou kan ik best aardig eten, maar een pan rijst, een pan bonen, een  bord patat en een salade.. Dat lukt ook mij niet! Gelukkig hebben ze ook hier doggybags, en naar Braziliaanse gewoonte (aangeleerd in het hostel!) neem je deze niet mee naar huis, maar doneer je deze aan een zwerver! Het wordt bijna een sport om de meest behoevende zwerver (met kindjes bijvoorbeeld..) op te zoeken om hen je restje eten te geven.. Het is weer een wereld appart hier!

Na een stad met meer inwoners dan heel Nederland, ist nu tijd voor een stukje natuur in Argentinië.. Iguazu Falls..

1. Anneke Vermeulen:
    17 oktober 2012
    Hoi Wyts, it sil wol in omskakeling weze, twa sokke ferskillende lannen. Mar meskyn komt der noch in stikje herinnering boppe fan 26 jier lyn ...?
  2. Anna:
    17 oktober 2012
    Jeeeeetje Wyts! Heb net even met open mond je filmpje bekeken van de safari, je hebt gewoon alle dieren gezien! Echt bijzonder! Jaloers hieroo! En wat een mooie foto's, heb je een hele goeie camera mee? Echt erg mooi! Volgens mij geniet je wel een beetje van je reis... ;-) Dikke kus en veel plezier in Brasiiiiiiiiiiiil, lalalalalalalalalaaaaaaaa
  3. Wytske:
    18 oktober 2012
    Annaaa! Mooi no! En weet je nog dat ik je ruim een jaar geleden belde over de camera die jij ook hebt?! Nou die heb ik mee.. Haha, en een onderwatercamera (maar die is qua prijsklasse hetzelfde als de Canon!).. Hoe ist met jou? Bevalt je 'nieuwe' onderkomen? Dikke kus (ook voor Martin ;-)